Dzień Życia Konsekrowanego to idealny moment na premierę hymnu Kongresu Młodych Konsekrowanych! Jako organizatorzy i uczestnicy Kongresu postanowiliśmy, że chcemy wrócić wspomnieniami do doświadczenia naszego wrześniowego spotkania i właśnie 2 lutego podzielić się z innymi, tym co nas spotkało!
Po doświadczeniu wspólnej modlitwy i śpiewu w naszych głowach pojawił się pomysł, aby utwór „Powstań i świeć!”, który był hymnem Kongresu, stał się doświadczeniem nie tylko Młodych Konsekrowanych. Zrodziło się pragnienie, żeby te słowa i muzyka stały się znakiem nadziei, która rozbudziła się w sercach. Kiedy indziej jak nie dziś Kościół i świat powinien usłyszeć głos młodych zakonnic, zakonników i konsekrowanych świeckich, który chcą powstać, świecić i być widziani świecie.
Niech utwór „Powstań i świeć”, stanie się głosem wszystkich konsekrowanych, a także głosem tych, którzy mają w sobie pasję żeby szukać Chrystusa pośród swoich ciemności.
Tekst i tytuł utworu zainspirowany jest słowami z Ewangelii według św. Jana, oraz z księgi proroka Izajasza (Iz 60, 1a), które stanowiły temat Kongresu odbywającego się we wrześniu ubiegłego. Autorem muzyki jest Dominik Dubiel SJ, słowa napisał ks. Wojciech Koladyński.
Ksiądz Wojciech, autor słów, „prywatnie” jest księdzem, duszpasterzem, blogerem i poetą zakochanym w Panu Bogu i zanurzonym w popkulturze. Zapytany o refleksję na temat utworu odpowiada tak:
„Propozycja napisania słów do utworu, który mógłby stać się hymnem spotkania „Młodych Konsekrowanych” przyszła od Dominika (Dominik Dubiel – autor muzyki do utworu – przyp. red.) trochę niespodziewanie, ale bardzo się ucieszyłem. Siostry i Bracia życia konsekrowanego są dla mnie niezmiennie źródłem nadziei, nawrócenia, inspiracji. Ja, ksiądz diecezjalny, uczę się od Konsekrowanych nowej uważności na Pana Boga, słuchania Go, jeszcze głębszego i szczerego rzucania się w Jego ramiona.
Po jakimś czasie otrzymałem hasło, oraz szkic refrenu. Trochę z tym chodziłem, modliłem się, myślałem, a terminy goniły… Było dla mnie jasne, że skoro ten utwór ma zostać napisany także z okazji tego konkretnego spotkania, to punktem wyjścia musi być „dziś” – stąd wspomnienie wojny, ale też samotności, która i wojennie, i popandemicznie odbija się echem na naszych ulicach. W szkole byłem „na świeżo” z historią Narodu Wybranego, niewola babilońska jakoś szczególnie we mnie pracowała i próbowałem jej się przyglądać – a przy pisaniu stało się jasne, że nad wody Babilonu jest bliżej niż 2500 lat temu. Pośród tego wszystkiego zależało mi jednak, żeby ta pewność światłości, której nie ogarnia ciemność, wysuwała się w tekście na pierwszy plan. Nie tylko dlatego, że do tego trochę zobowiązywał tytuł i zarazem hasło Kongresu! To po prostu moje doświadczenie wiary; pewność, że te najdrobniejsze uczynki miłosierdzia, że ta „mała droga” – to właśnie ocala świat.
Oczywiście, jasne, doświadczam zniechęcenia – pewnie nie tylko ja. Dlatego chciałem, żeby ten hymn, ta modlitwa, przypominała, że naszym zadaniem jest mieć gotowość, puste ręce i pamiętać, że to Pan Bóg jest gwarancją naszego „świecenia”. On nie tylko przez nas chce nieść nadzieję, ale i nam tą nadzieją błogosławić.
Gdy usłyszałem „Powstań i świeć” w transmisji na żywo, to byłem szczerze wzruszony! I cieszę się, że w taki sposób nie tylko mogłem okazać choć odrobinę wdzięczności Konsekrowanym, oraz stworzyć coś wspólnie z bliskimi mi ludźmi, ale także przypomnieć sobie, że choć w różnych charyzmatach, to przecież idziemy tą samą drogą – i ten sam Jezus jest nam Panem, Bratem i Światłem.”
Na szczególne wyróżnienie w stworzeniu tego wykonania zasługują: przy fortepianie – Michał Makulski, wiolonczela – Wiktor Ławnicki SDB, śpiew: Magdalena Myjak oraz Rafał Maciejewski – pomysłodawca i koordynator projektu, reżyseria dźwięku – Mateusz Banasiuk. W chórze śpiewało 55 osób konsekrowanych z 28 zakonów, zgromadzeń zakonnych i instytutów świeckich.
Wśród nich w kolejności alfabetycznej: Białobłocka Anna, Białorudzka Magdalena, Bieniek Edyta Benedykta, Cielesz Anna Cypriana, Duda Damian, Fabijański Łukasz, Głuch Bartłomiej, Gruszewska Anna, Hempe Milena, Herman Milena Jonasza, Jurzak Marek, Kelmer Małgorzata Hiacynta, Kochan Katarzyna, Komornicka Anna, Kowalczyk Julia Klara, Kowalik Antoni, Kowalska Maria, Kruczkowski Agnieszka Maria Goretti, Krupko Agnieszka, Krzyżanowska Agnieszka Agnes, Kubaszowska Edyta Oliwia, Majeranowska Izabela Benedykta, Makulski Michał, Marchlewicz Jan, Miniutka Maria, Mirosławska Wioletta Aniela, Miszkuro Anastazja, Mońko Paulina Monika, Nowak Dominik, Pasich Łukasz, Piekarz Kinga Gabriela, Polak Joanna Anastazja Klara, Półrola Renata Stella, Rataj Zuzanna, Rekowska Wiktoria Gaudia, Rogula Bartłomiej, Samoraj Diana, Sekulska Bogumiła, Sieradzka Karolina, Sławińska Agata Honorata, Smolak Małgorzata, Stańczyk Magdalena Maria Magdalena, Starczewska Zofia, Szczuczko Joanna, Szlachta Anna Maria Rita, Szubert Natalia Mariam, Śliwińska Weronika, Świetlak Katarzyna, Tokarz Dominika, Wajs Sylwia, Wesołowska Izabela, Wiczarski Janusz, Witczak Anna, Witczak Katarzyna Maria Józefa, Zając Bogumiła.
Nagranie odbyło się w studiu Polskiego Radia w Warszawie. W teledysku wykorzystano materiały filmowe nakręcone w trakcie Kongresu, oraz podczas nagrań studyjnych.